středa 31. srpna 2016

Rady pro první vystoupení na spinovce

První mé vystoupení v roce 2015 bylo fiasko. Navzdory fotkám, věci nebyly tak úžasné, jak to  vypadá na obrázcích. Nutno říci, že moje kolegyně na pódiu, Rita byla skvělá. Ale já, co by nejnašprtanější ze skupinky, jsem totálně selhala. Tedy moje paměť rozhodně. Takže, skladbu nám pouštěli asi 3x. Poprvé se zasekla, podruhé jsme nestihly začátek a až potřetí jsme se chytly...tím jsme na sebe upoutaly v baru plném německých a holandských turistů, kde původně měli být jen nejbližší rodinní příslušníci, zbytečně moc pozornosti. Našemu trapno-vystoupení dodalo osobitý ráz i to, že jsme v polovině akce obě utrpěly dočasnou amnézii, což následně vedlo k ještě trapnějšímu dobíhání choreografie do již dávné odehrané hudby. Trochu to připomínalo zrychlené němé grotesky ze začátku minulého století. Ale dobrý fotograf (David) i z propadáku udělá skvělé obrázky. K dovršení předváděčky naší všestranné akceschopnosti jsme nekoordinovaně vyfikly vajíčko na tyči. Sice mimo hudbu, ale jinak naprosto excelentní, že?


Zařekla jsem se, že už nevystupuji. Zapomněla jsem a doufala, že mě se tyhle blbiny už jednou provždy netýkají. Jenže jak šel čas, nechala jsem se postupně kolegyněmi z lekce spinování nahlodat a v nějakém emočně nestřeženém okamžiku jsem naprosto nepochopitelně odsouhlasila něco, co jsem možná úplně neměla. Vystoupení v karlínském Clubu Theatro v červenci 2016. Skoro rok po první neúspěšné exhibici. A jak se termín blížil, začala jsem uvnitř mírně panikařit.

Aby toho nebylo málo, ještě jsem si umanula, že budu cvičit na spinovce. A že sestava na hudbu, kterou jsem si vybrala, bude kolem 3-4 minut, což pro necvičeného člověka hraničí s šílenstvím a snahou o sebezničení. Pro informaci, čtyři minuty mají soutěžní sestavy. A soutěžit jsem se fakt nechystala. Kolegyně si ťukaly na čelo a ty zkušenější uznale pokyvovaly nevěda, že před sebou mají poleno s necelým rokem tréninku za sebou. Ale namachrované, umanuté a hodně ambiciózní poleno, které se rozhodlo se porvat se všemi svými neúspěchy, a to nejen ze svého prvního vystoupení na tyči.


Konkrétně mám na mysli všechna příkoří v tanečním světě, která se mi v průběhu dospívání stala. Jmenovitě třeba odchod z baletních lekcí někdy v 7 letech, protože rvát se nerozehřátá hned po vstupu do baletního sálu do provazu na dřevěnou desku pod tlakem profesorky Mertové na Stírce, bylo dost nejen pro mě a můj rozkrok, ale i pro mou mámu, která na baletu vyrostla. Upozorňuji, že kalhotky nebyly pro holčičky součástí výbavy, protože pod silonkami a dresem by vyčumovaly, což jaksi esteticky nebylo přípustné. Holt to byla doba... Dále také nepřijetí do tanečního souboru Valášek, které beru úkorně dodnes, protože jsem neměla dost dlouhé vlasy (vlastně jsem byla na kluka), zatímco moje sestra, pohybově ne příliš nadaná, je měla a prošla. Poté následuje série trapasů a omylů, hlášení se do tanečních souborů a jejich opouštění pro mou nezařaditelnost a přílišné vybočovaní z davu, návštěvy tance a odchody po dvou až třech lekcích, protože jsem například naprosto nenáviděla tzv. „izolace“ (rozuměj oddělené hýbání hrudníkem či pánví na sobě nezávislé) apod. A obecně jsem vlastně dost opovrhovala věcmi, které ostatním šly a mě jako na potvoru fakt ne.


Takže s tím vším jsem se chtěla jednou provždy v Theatru poprat. Téma bylo sci-fi nebo fantasy. Jenže mě tyhle scénické hudby hlava nebere. Potřebuji něco trochu rytmického. Po třech hodinách hledání vhodného námětu a dostatečně dlouhého váháni nad sci-fi, kde jsou všichni hlavní hrdinové nebezpečně modří, jsem skončila u zelenějšího filmového díla. Zvolila jsem hudbu z Matrixu, ale vydrželo mi to jen dva týdny. Poprvé v životě jsem si stavěla choreografii a navíc sama. A protože jsem stále dramaticky při všech pokusech o slepení sestavy končila v nějaké podivné plazící se formaci na zemi, usoudila jsem, že to opravdu nejde. Načež jsem v mžiku přesedlala na akčnější DJ Rap s tím, že se v nejhorším budu zcela vážně tvářit, že to měla být Lara Croft.

Následuje kompilace důležitých momentů, které se před prvním vystoupením na spinovce hodí zejména zakomplexovaným začátečnicím:

  1. maskáčový obleček je super, ale když se při druhém V-invertu zaříznou spodky nebezpečně mezi půlky a hrozí, že budete s publikem sdílet intimní informace o kvalitě vaší depilace kdesi, je lepší si pod ně vzít ještě jedny kraťásky, o kterých bezpečně víte, že vydrží na svém místě
  2. podprsenka na spinovku je pevná v momentě, kdy v ní prsa drží pevně v roztočeném stavu hlavou dolů, a to i po částečném rozstříhání gumy v podprsence, protože se v ní  nedalo skoro dýchat / sláva menším prsům
  3. čtyři minuty fakt neutáhneš jen na pravé ruce! – musíš nenápadně zapojit nějaké vlnovky (rozuměj body waves), aby to vypadalo jako choreografie a ne, jako že odpočíváš a snažíš se to ožulit chozením kolem tyčky
  4. chvíli musíš tahat choreografii nohama, ale nečekej ovace u složitých prvků, i trochu poučený dav ví houby, jak se „komplikovaný prvek“ liší od „sexy prvku“ a tleskají hlavně při tom druhém
  5. pokus se při přípravě udělat co nejvíc chyb, a to včetně naraženého palce odlítnutím z přetočené tyče (stejně zjistíš, že kloub palce je jeden z nejméně užitečných). Velmi se hodí i neschopnost udělat jednoduchý V-invert či vypadnutí z pozice Princess způsobem, kterým to ani snad není možné. Jen pokud jsi udělala i naprosto nepochopitelné a nemožné chyby, jsi perfektně připravena. 




  6. vykašli se na řeči kolegyň s ruským přízvukem v backstage před vystoupením – dá se předpokládat, že budou vždy pružnější (ruská škola) i namakanější (holt s tím začaly o něco dřív) a také nafrněnější (kam se hrabe Bára Poláková). To ovšem nepřekvapí, pokud máte část rodiny odkojenou ruskou baletní a krasobruslařskou školou.
  7. každá spinovka točí jinak – takže buď připravená se s vtipným výrazem ve tváři odrážet rukou od země, co to jde, pokud se spinovka při vystoupení přestane točit zrovna v tom nejblbějším momentu
  8. urči za cenu hodnotného alkoholového úplatku někoho, kdo ti natočí vystoupení – je strašná škoda, když se ti vystoupení nepodaří, ale je ještě větší, když se ti podaří tak, že ti všichni pozvaní známí tleskají na místo aby aspoň jeden z přihlížejících upřímně ohromených tvým výkonem natáčel mobilem tvé 4 minuty slávy
  9. neočekávej, že si něco budeš pamatovat – pokud budou endorfiny a tréma pracovat dobře, tvé tělo pojede sestavu x-krát zvoranou při tréninku nakonec skoro bezchybně a automaticky, jen ty u toho jaksi nebudeš, protože byses mu do toho zbytečně montovala přemýšlením, kde všude se ještě dá udělat chyba
  10. absence zranění znamená, že to dopadlo nad míru dobře, potlesk znamená, že už to skončilo a že máš jít z podia pryč a ne čučet, jestli se tě někdo ještě na něco chce zeptat navzdory faktu, že pro zadýchanost stejně nemůžeš mluvit. První, koho potkáš, obejmi, jako že jsi v obraze. A fakt není třeba se furt všech ptát, jaký to bylo. Na to je ten záznam :-)
Nakonec sestava sestříhaná z tréninků tak, jak jsem jí v Theatru po roce a něco nakonec odcvičila, jen si z toho nic nepamatuji.


Žádné komentáře:

Okomentovat